Tο φαινόμενο επιχειρήσεις να μην «κλείνουν» τα βιβλία τους ήταν συχνό στους καιρούς προ 2012 (η ημερομηνία είναι αυθαίρετη, πολλοί μπορούν να την τοποθετήσουν χρονικά πιο πρόσφατα, αλλά και πιο πίσω από το 2012).
γράφει ο Αριστείδης Οντούλης 25 Νοε 2016
Οι πραγματικές δραστηριότητες παύανε, κανένα παραγωγικό αποτέλεσμα δεν προερχόταν από την παραγωγική μονάδα. Λογαριασμοί από ρεύμα, τηλεφωνία κλπ. διακόπτονταν προκειμένου τα έξοδα της επιχείρησης να μην συνεχίζουν και επιβαρύνουν την τσέπη του επιχειρηματία, όμως τυπικά η επιχείρηση παρέμενε. Φαινομενικά λειτουργική για το μητρώο της εκάστοτε ΔΟΥ, παρέμενε ανοιχτή με τις ασφαλιστικές εισφορές να τρέχουν αντίστοιχα.
Πολλές τέτοιες περιπτώσεις ήταν τα «μπλοκάκια», όπου δεν ήταν βέβαιο αν θα χρειαζόταν να τιμολογήσουν ξανά και πότε, οπότε και η διακοπή αναβαλλόταν.
Οπότε και οι επιχειρήσεις αυτές παραμένανε στα χαρτιά, μέχρι που το Υπουργείο Οικονομικών θυμήθηκε τις εν ζωή επιχειρήσεις για τη φορολογία εισοδήματος, με το τέλος επιτηδεύματος, να χτυπάει το κουδούνι της αδρανούς επιχείρησης και την τονίζοντας έτσι ανάγκη για διακοπή εργασιών, σε μία προσπάθεια για φορολόγηση με προνομιακότερους συντελεστές και τέλη.
Το θέμα απασχόλησε τους αρμόδιους στο Υπουργείο Οικονομικών και τις επιχειρήσεις πολλές φορές στο παρελθόν. Μετά από μια σειρά προϋποθέσεων , παρατάσεων, εγκυκλίων και τρεξίματος τόσο από πλευράς λογιστών όσο και από των επιχειρήσεων (αναλογιστείτε: αναζήτηση στοιχείων προς ακύρωση, αναζήτηση των στοιχείων που θεωρήθηκαν και λείπουν από το αρχείο της επιχείρησης, ψάξιμο για αποδεικτικά πραγματικού χρονικού σημείου παύσης εργασιών, στήσιμο στις υπηρεσίες κλπ.), η παύση εργασιών έφτασε να γίνεται χρόνια κατάσταση, για πλήθος κόσμου.
Το ζήτημα αυτό φαίνεται να θέλει να ξεκαθαρίσει μία και καλή το Υπουργείο Οικονομικών. Ο Γενικός Γραμματέας της ΓΓΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής με απόφασή του η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (β’ 3779/23.11.2016), θέτει τους όρους και τα πρόστιμα για την εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών, πέραν του έτους.
Μεταξύ άλλων η απόφαση για τις εκπρόθεσμες διακοπές των επιχειρήσεων προβλέπει ότι:
1. αφορά φορολογούμενους (φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες), που:
α. δε διαθέτουν αποθέματα, πάγια ή εμπορεύσιμα,
β. δεν έχουν, εφόσον είναι εταιρείες ή άλλα νομικά πρόσωπα, χρηματικές απαιτήσεις και υποχρεώσεις, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών της επιχείρησης τους.
2. Ως ημερομηνία διακοπής, στην εν λόγω δήλωση, θα αναγράφεται ο πραγματικός χρόνος παύσης των εργασιών τους. Εδώ τονίζεται ότι η διακοπή θεωρείται εμπρόθεσμη εντός 30 ημερών από την ημερομηνία της παύσης εργασιών, πέραν τούτης, η διακοπή θεωρείται εκπρόθεσμη και το πρόστιμο αυτής ανέρχεται στα 100€.
3. Όσοι είναι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. και σκοπεύουν να προβούν σε παύση εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τη δημοσίευση της παρούσας, απαιτείται να προσκομίσουν βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ.
4. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες είναι υποχρεωτική η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ότι κατά την ημερομηνία παύσης εργασιών δεν είχαν εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων. Για τα φυσικά πρόσωπα η υποχρέωση αυτή παύει.
Με τη σειρά του ο αρμόδιο υπάλληλος ελέγχει για την δήλωση στο μητρώο μεταβολών όπως αλλαγή ΚΑΔ, είσοδος ή έξοδος μελών αν πρόκειται για επιχείρηση κλπ, για το διάστημα πέραν της ημερομηνίας που επιλέγεται σαν ημερομηνία εκπρόθεσμης υποβολής και εφεξής.
Η ΔΟΥ αναζητεί για επαγγελματικά αυτοκίνητα (πχ φορτηγά μεταφορών) και φυσικά εξετάζεται η έκδοση στοιχείων όπως απόδειξη ταμειακής, ενώ εδώ θα συνηγορήσουν υπέρ του επιχειρηματία ή όχι και οι Μ.Υ.Φ. ιδίως οι υποβολές των συναλλασσόμενων.
Τέλος θα πρέπει όλες οι υποχρεωτικές δηλώσεις να έχουν υποβληθεί μέχρι την χρονική στιγμή της πραγματικής ημερομηνίας διακοπής.
Επισημαίνεται ότι ακυρώσεις των στοιχείων που θεωρήθηκαν από τον κώδικα και δεν χρησιμοποιήθηκαν, δεν θα χρειαστεί να ακυρωθούν (σκίσιμο αποδείξεων).
Το όφελος μεγάλο για τις επιχειρήσεις, αν αναλογιστεί κανείς αθροιστικά, το τέλος επιτηδεύματος, το όφελος από τον φορολογικό συντελεστή (πχ επιχειρηματικής δραστηριότητας, έναντι μισθωτού/συνταξιούχου), την ύπαρξη ή μη αφορολόγητου ορίου και φυσικά τον ΟΑΕΕ, ο οποίος ακολουθεί την διάρκεια ζωής της επιχείρησης, του Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. ή των λοιπών ταμείων υποχρεωτικής ασφάλισης.
Το όφελος είναι μεγάλο όσο παλαιότερη είναι η ημερομηνία διακοπής εργασιών και ενόψει τελών κυκλοφορίας, τα οποία σύντομα θα αναρτηθούν στους ατομικούς λογαριασμούς του εκάστοτε ιδιοκτήτη, μάλλον θα γίνουμε όλοι μας μάρτυρες ενός εναλλακτικού “black Friday” με τις εκπτώσεις να συναγωνίζονται αυτές των καταστημάτων που ασπάστηκαν τον θεσμό, της Αμερικής. - See more at: http://www.isologismo.gr/new.php?id=102#sthash.anEEEDh7.dpuf
|